Skip to main content

Villkor

INLEDNING

Genom att använda den här webbplatsen bekräftar du att du accepterar villkoren för Sports Away AB. Om du inte håller med någon av våra villkor ska du inte använda den här webbplatsen.

Vi förbehåller oss rätten att ändra våra villkor när som helst efter eget gottfinnande. Sports Away AB ansvar är begränsat till evenemangsbiljett, boende och reseelement som ingår i bokningen som har gjorts hos oss.

Inte alla tjänster som vi tillhandahåller erbjuds av oss, i dessa fall kommer kontraktet för den tjänsten att vara mellan dig och den tredje parten som kan ha sina egna villkor.

”Tjänster” förklarade: Sports Away -evenemangsbiljetter, alla typer av boende oavsett om det gäller självhushåll, bed & breakfast, hotell eller hospitalitypaket, resor, arenaturer samt andra tjänster som anges i dessa villkor.

Vid matchflytt: Om kund har bokat hotell med Sports Away AB flyttar vi hotellvistelsen så att den passar nya matchdatum. Observera att justering av hotelldatum ej sker per automatik utan kund måste bekräfta nya datum till Sports Away AB. Eventuell priskillnad på hotell pga nya datum står kund för.

Vår rekommendation vid bokning av fotbollsresa till England, Tyskland, Spanien, Frankrike och Italien är att boka i fredags-måndag för helgmatcher då speldagen kan ändras fram till sista veckan. Vissa matcher kan också flyttas till fredag och måndag. Vi hjälper till att boka in extranätter om matchen flyttas. Merkostnad står kund för. Matcher mitt i veckan som är satta till tisdag eller onsdag kan spelas tisdag, onsdag eller torsdag. Vår rekommendation är att åka tisdag – fredag.

1. GÖRA EN BOKNING

(a) Alla bokningar görs med Sports Away direkt via webbplatsen eller genom telefon.

(b) När en bokning har gjorts skapas ett Sports Away -konto åt dig automatiskt. I ditt Sports Away-konto kommer du kunna se/ändra dina personuppgifter.

(c) Ditt kontrakt börjar att gälla först när du har fått din bokningsbekräftelse via e-post.

(d) När en bokning görs via telefon finns inget avtal förrän du har fått ett bekräftelsemail. I och med att distansavtalslagens regler om ångerrätt inte omfattar evenemangsbiljetter sker ingen återbetalning vid avbeställning om inte annat avtalats mellan kunden och Sports Away.

(e) Det finns inget krav på en signerad papperskopia av detta avtal. Genom att göra en bokning online eller via telefon godkänner du dessa villkor.

(f) Vi förbehåller oss rätten att säga upp avtal som har ingåtts om kunden eller någon medlem av deras parti antingen före eller under en resa inte förhåller sig till de regelverk som gäller för bokningen. I händelse av att vi säger upp något kontrakt på grund av dåligt uppträdande eller uppförande hos kunden eller någon medlem av deras parti, erbjuds ingen återbetalning.

I händelse av att vi säger upp något avtal på grund av beteendet eller beteendet hos kunden eller någon medlem av deras parti, betalas ingen återbetalning.

(g) Sports Away AB har rätt att annullera alla bokningar där prisfel har uppstått.

2. KUNDFÖRPLIKTELSER

(a) Ingen person under 18 år får göra en bokning hos oss. Det är ditt ansvar att bekräfta att alla dina personuppgifter och de som reser med dig vid bokningen är korrekta efter mottagandet av din bekräftelse via e-post. Om du anser att dokument som tillhandahålls av oss är felaktiga, ska du omedelbart meddela oss via e-post med eventuella problem eller korrigeringar.

(b) Alla bokningar måste göras enligt passnamn för att undvika förvirring. Ansvaret för att inneha ett fullgiltigt pass och / eller visum vid behov är varje person som reser med Sports Away.

(c) Det är du som resenär som ansvarar för ankomst i tid vid eventuella organiserade transporter från Sports Away sida.

3. MATCH/EVENEMANGS BILJETTER

Alla biljetter som Sports Away erbjuder är officiella biljetter som kommer antingen direkt från samarbete med Sports Away och klubben eller genom våra biljettleverantörer.

Alla evenemangsbiljetter är personliga och gäller den person som är inskriven under bokningen.

Bokningen är bindande då den är betald. Evenemangsbiljetter är EJ återbetalningsbara eller ombokningsbara.

Sports Away garanterar vid jämna antal resenärer (ex 4 resenärer) att ingen sitter ensam, exempelvis 2+2, inom de garanterade sektioner som bekräftas vid bokningstillfället. Vid udda antal resenärer (ex. 5 resenärer) kan uppdelningen bli 2+2+1. Sports Away kan i de flesta fallen bekräfta sektion, rad och plats innan bokningen görs, kontakta oss om sådant önskas.

Vid fotbollsmatcher på några enstaka arenor har säljaren rätt att placera reservationer med jämna antal resenärer på rader ovanför varandra. Sports Away har närsomhelst rätt att uppgradera resenärens match-/evenemangsbiljett till en bättre sektion utan att vara ersättningsskyldig gentemot resenären.

Alla datum och starttider kan ändras på grund av TV-åtaganden och det är kundens ansvar att kontrollera eventuella ändringar. Sports Away ansvarar inte för evenemang som blir flyttade, avbrutna eller inställda, oavsett anledning. I detta fall gäller biljetten till det datum evenemanget blir flyttat till och Sports Away AB är återbetalningsskyldiga för eventuella resekostnader. Ska ni se fler matcher under resan så är det beställaren skylldighet att kontrollera att dessa matcher inte spelas samma dag.

Om evenemanget ställs in (ex. naturkatastrof, krig, pandemi eller sjukdom i laget/klubben/teamet m m) och ändras till nytt datum eller ny tid, flyttas till annan arena/bana/spelort eller avbryts så flyttas evenemangsbiljetterna automatiskt till det nya ersättningsdatumet för evenemanget. Ingen återbetalning är möjlig!

Om en motorsporttävling inte startas pga dåligt väder eller av annan yttre påverkan och tävlingar avgörs bakom säkerhetsbilen så har tävlingen genomförts och avgjorts enligt gällande tävlingsregler. Inga pengar återbetalas av arrangör eller samarbetspartners.

När vi på Sports Away AB köpte era evenemangsbiljetter så godkände vi våra samarbetspartners (arrangörer, banor, arenor, klubbar mfl) villkor för biljettköp till 100%. Detta innebär att vi måste följa reglerna som samarbetspartner har för det specifika evenemanget.

Samarbetspartner har full rätt enligt överenskommet avtal (Sports Away AB godkända samarbetspartners villkor vid köp av dina evenemangsbiljetter) att neka återbetalning för att istället erbjuda voucher för framtida evenemang. Om voucher för framtida evenemang erbjuds av samarbetspartner för den aktuella bokningen så är det sagt som Sports Away AB också erbjuder kund. Vi återbetalar inga pengar till kund om vi inte själva erhåller återbetalning av samarbetspartner.

Felaktiga match-/evenemangsbiljetter gentemot vad som är bekräftat vid bokningstillfället skall omgående påpekas innan match-/evenemangsstart med samtal till Sports Away.

Leverans av match-/evenemangsbiljett sker senast kl. 11.00 på match-/evenemangsdagen till resenärens hotell om annat inte angetts (i vissa fall sänds match-/evenemangsbiljett hem till kund och i vissa fall hämtas match-/evenemangsbiljett upp i biljettlucka). Har inte leverans skett senast kl.11.00 skall resenären kontakta Sports Aways journummer som finns i resehandlingarna. Om match-/evenemangsbiljetter ej är levererat till resenären senast kl. 16.00 på match-/evenemangsdagen skall Sports Away ersätta resenären med ett fast belopp om 300 SEK per bokad match-/evenemangsbiljett.

Om leverans uteblir innan match-/evenemangsstart (kick off, utsatt tid för föreställning, startpunkt för race eller nedsläpp), skall Sports Away ersätta kunden med hela paketresans pris.

Alla biljetter som Sports Away erbjuder är på hemmasektioner, om inget annat anges. Det innebär att det är strikt förbjudet att bära på bortalagets tröjor, banderoller eller på något sätt stötta bortalaget.  Att på något sätt stödja bortalaget kan resultera till att kunden blir avvisad från arenan. Sports Away kan inte hållas ersättningsskyldig till någon del av paketresan av resenär om denna avvisats från match / evenemang utav arrangören.

Face Value (det pris som eventeullt är tryckt på evenemangbiljetten) är inte det pris Sports Away köper in match-/evenemangsbiljetter för från klubbar och agenturer. En del biljetter köps i andra hand utav andra agenturer vilket kan medföra att namnet på den primära kunden kan stå på biljetten. Detta kommer inte att påverka dig som kund. Vid eventuella problem så ska du ta kontakt med Sports Away direkt för att på ett snabbt och säkert sätt lösa problemet. Du ska inte kontakta klubben själv utan Sports Away som är ansvariga för din resa.

4. BOENDE

Om ni checkar in på hotellet efter kl. 21:00 måste ni meddela oss er preliminära ankomsttid till hotellet innan avresa. Detta för att undvika problem vid incheckning och att rummet/rummen avbokas.

Vi erbjuder endast noggrant utvalda boenden efter olika kriterier som tillhandhålls för boenden. Det kan vara antal stjärnor eller antal betyg på olika omdömessidor (ex. Tripadvisor). Standarderna för boende som erbjuds varierar från 3 till 5 stjärnor. Följande uppdelning är endast avsedd som riktlinje

3 * Hotell / pensionat / självhushåll – Måttlig / medelstor standard

4 * Hotell / pensionat / självhushåll – hög standard

5 * Hotell / pensionat / självhushåll – Deluxe / lyxstandard

Dessa riktlinjer är avsedda enligt boendestandarder i Storbritannien. Andra boendestandarder kan gälla i övriga europeiska länder.

Vissa boenden kan kräva en betalning i form av kontantdeposition vid ankomst för eventuell brott / skada / incident. Detta ska återbetalas vid avresan, förutsatt att det inte har skett någon skada / brott / oacceptabelt beteende eller några andra incidenter. Detta är mellan boendet och du som kund direkt.

Om boendet som kunden eller någon medlem i deras parti bor i är skadad ersätts kostnaden av kunden sida. Detta gäller alla anspråk som görs mot Sports Away AB till följd av förekomsten av sådana incidenter (även rättegångskostnader).

I ett fall där en kund är sen eller utebliven till sitt valda boende utan föregående meddelande till boendet, kommer detta att leda till att rummet släpps för allmän försäljning. Sen ankomst måste ordnas direkt mellan dig och boendet. Vi har inget ansvar för att hitta alternativt boende där du inte kontaktar boendet för att informera dem om en sen ankomst. Barnets ålder klassas oftast som: spädbarn 0-2 år och barn 2-15 år. Undantag kan finnas beroende på vilken typ av boende detta gäller.

Turistskatt, citytax, resortfee, urbanfee eller liknande avgifter betalas av kunder på egen hand direkt till hotellet vid incheckning eller utcheckning. Turistskatt, citytax, resortfee ​​eller liknande avgifter ingår ej i priset för våra paket (hotell och biljett) eller bokning av enbart hotell.

Information om rummen:

– Alla rum är standardrum om inget annat anges.

– Storleken i rummen kan variera från hotell till hotell. Rummen kan vara av mindre storlek.

– Rummen kan vara ”internt rum” som innebär att rummet saknar fönster.

– Dubbelrum/twinrum kan vara antingen dubbelrum eller twinrum.

– Storleken på sängarna kan vara av mindre storlek.

– Sängarna i ett trippelrum kan variera från hotell till hotell. Det kan antingen vara 3 singelsängar eller dubbelsängar med extrasäng/bäddsoffa/våningsbädd ovanför dubbelsängar eller 2 stycken kingsizesängar eller 2 dubbelsängar.

– Hotellet kan vara om en deposition vid incheckning.

– Allt extra såsom (tidig incheckning, minibar, rumservice, lokala skatter och skador på rummet) betalas av kunden själv direkt till hotellet.

5. BETALNING

Vi erbjuder olika betalningsmetoder. Banköverföring, Swish,Paypal samt alla större kredit-/betalkort genom betalningsmetoden Stripe. Företag kan antingen betala direkt på hemsidan eller välja 30-dagars faktura efter att kreditkontroll är genomförd.

  • 30 % av den totala summan ska betalas vid bokningens tillfälle.
  • Det resterande beloppet ska betalas senast 14 dagar innan resans avgång.

6. RESEFÖRSÄKRING

Vi rekommenderar att varje person som tänker resa har en giltig reseförsäkring innan de påbörjar sin resa.

7. ÄNDRINGAR

Om situationen uppstår att ett evenemang kan ändras eller skjutas upp, ska det köpta paketet/ biljetten överföras till det nya datumet. I händelse av ändring eller avbokning sker inom sju dagar efter det ursprungliga evenemangsdatumet återbetalas inget hotell som en del av ett paket i detta skede och endast biljett (er) är giltiga för det nya datumet i det fallet.

Observera att ett evenemang också kan skjutas upp på grund av hälsorisker för allmänheten eller oundvikliga omständigheter av relevanta idrotts- och regleringsmyndigheter. Om situationen uppstår att ett evenemang ska spelas utan åskådare, återbetalar Sports Away alla pengar som krediter på ditt Sports Away konto (med undantag för ett hotell som används eller om ett hotell inte ger oss en återbetalning) för framtida bokningar. Sports Away AB är inte skyldiga att kreditera ditt kundkonto om en bokning annulleras av kunden.

Det är viktigt att du så fort som möjligt meddelar eventuella adressändringar, ändringar av telefonnummer eller mailadress. Detta för att vi ska kunna kontakta dig angående Tv-tider, biljettleverans och annat viktigt för resans genomförande.

Om samarbetspartner gör undantag på sina regler för avbokning eller ombokning och eventuellt erbjuder återbetalning så måste vi avvakta information om regler för eventuell återbetalning. Ett sådant besked kan dröja mellan 10-60 dagar från samarbetspartner beroende på evenemangets storlek eller rådande omständigheter. Återbetalningens storlek varierar och beror på helt på vilka regler som samarbetspartner tillämpar för det specifika evenemanget (Sports Away AB godkända samarbetspartners villkor vid köp av dina evenemangsbiljetter). Vi kan aldrig garantera att man får 100 % återbetalning för evenemangsbiljetterna utan det kan handla om allt från ”face value” (det tryckta värdet på biljetterna), 50% av kostnaden för evenemangsbiljetten upp till full ersättning minus administrationssvgift på 500 SEK per evenemangsbiljett. Återbetalning till kund sker endast och först efter det att samarbetspartner eventuellt återbetalat Sports Away AB. Om återbetalning är möjlig så sker återbetalning isåfall inom 60-90 dagar till kund.

8. AVBESTÄLLNING

Bokningen är bindande då kunden har betalat.

Match- /evenemangsbiljetter är under inga omständigheter återbetalningasbara.
I vissa fall är match/ evenemangsbiljetter ej personliga och kan då överlåtas till tredje part. Kontakta Sports Away AB för vidare information om behovet uppstår.

Vid avbeställning fram till 15 dagar återbetalas 50% av hotellkostnaden. Vid avbeställning 14 dagar och fram till 48 timmar innan avresa återbetalas 25% av hotellkostnaden. Vid avbeställning närmare än 48 timmar debiteras 100% av hotellkostnaden.

Avbokning av beställning som skett under känd pandemi utlyst av WHO eller epidemi återbetalas med 0% av totalbeloppet för bokningen.

 Beställning som skett innan känd pandemi utlyst av WHO eller epidemi och vars evenemang påverkas genom nytt evenemangsdatum, inställt evenemang eller att evenemang hålls med begränsat antal besökare eller rent av med stängda läktare kompenseras med en värdecheck till 50% av bokningens värde och med 24 månaders giltighet.

9. OFÖRUTSEDDA OMSTÄNDIGHETER

Under omständigheter utanför vår kontroll som force majeure, globala pandemier, globala epidemier, naturkatastrofer, ogynnsamma väderförhållanden eller annat ingripande händelse, som väsentligt påverkar resans genomförande eller förhållandena på resmålet vid den tidpunkt då resan ska genomföras har kunden och Sports Away rätt att frånträda avtalet.

Force Majeure, betyder ovanliga och oförutsägbara omständigheter utanför arrangörens, återförsäljarens eller andra tjänsteleverantörers kontroll, vars konsekvenser inte kunde ha undvikits även om all försiktighet hade utövats eller en händelse som arrangören, återförsäljaren eller leverantören av tjänster även med all försiktighet kunde inte förutse. Eventuell reglering av kostnader sker utifrån ett rimligt perspektiv utifrån varje enskild situation. Eventuell återbetalning kommer ske i form av vouchers.

Bedömning om en händelse anses vara force majeure ska göras med beaktande av officiella uttalanden från svenska och internationella myndigheter. En avrådan av Utrikesdepartementet från resor till det aktuella resmålet ska anses som en sådan händelse.

10. PRISÄNDRING

Vi förbehåller oss rätten att när som helst ändra priset på alla paket och korrigera prisfel på webbsidan

11. NAMNFÖRÄNDRINGAR

Du måste informera Sports Away AB skriftligen eller genom telefon senast 7 dagar innan avresa om eventuell namnändring sker.

12. KLAGOMÅLSFÖRFARANDE

(a) Under din resa – Om du behöver göra ett klagomål, vänligen meddela oss omedelbart så kommer vi att försöka åtgärda problemet. Du måste kontakta journumret som finns på din bokningsbekräftelse som du även hittar i ditt Sports Away- konto bekräftelsemail. Om du har problem med ditt hotell, kontakta hotellet direkt.

(b) Efter resan – Klagomål efter din resa måste göras skriftligen. Detta måste tas emot skriftligt via e-post inom 20 dagar från resans slut. Din reklamation är viktig för oss och kommer att undersökas av relevant avdelning. Vi strävar efter att lösa alla klagomål.

13. KAMPANJERBJUDANDEN OCH TÄVLINGAR

Alla kampanjerbjudanden / rabatter och tävlingar är beroende av tillgänglighet och kan återkallas eller ändras när som helst utan föregående meddelande. Tävlingsvinnare måste godkänna om att deras uppgifter kan komma att publiceras på vår webbplats och på våra sociala medier. Alla beslut är slutgiltiga.

14. FÖRBUD AV ANVÄNDNING AV WEBBPLATSEN

Användningen av någon person som använder den här webbplatsen kan avslutas när som helst av någon anledning, inklusive felaktig användning eller underlåtenhet att följa de angivna villkoren.

15. ANSVAR

Vi ansvarar endast för evenemangsbiljett och boende, och vi är inte på något sätt ansvariga för eventuella extra kostnader, nöd, förlust, skada, besvär och förseningar, olyckor till följd av eller hänförliga till försummelse från alla företag eller personer i samband med genomförandet av sådana reservationer eller arrangemang. Varje bokning accepteras under förutsättning att de villkor som ställs av hotellen, B&B, pensionat eller evenemangets arrangörer.

Eventuella tvister på sådana frågor ska göras direkt mot berörda parter.

16. Sports Away-KONTO

Varje person som gör en bokning med Sports Away har ett Sports Away- klubbkonto som skapas automatiskt vid bokningen. I ditt Sports Away konto kommer du kunna se och ändra dina personliga uppgifter.

Som medlem i Sports Away-klubben kommer du att få uppdateringar om; nyheter, specialerbjudanden, undersökningar och tävlingar. Om du vill avsluta prenumerationen på ”icke-nödvändig” kommunikation, kan du när som helst avregistrera.

Covid-19 garanti

För alla bokningar med Sports Away gäller en fullständig pengarna-tillbaka-garanti på bokningar för ett evenemang som blir avbokade eller uppskjutna på grund av Covid-19.

Om det bokade evenemanget annulleras, spelas utan åskådare eller skjuts upp och spelas vid ett senare tillfälle på grund av Covid-19 kommer vi att annullera bokningen och återbetala dina pengar. Om beställningen gjordes med en voucher får du en ny voucher. Kunder kan även behålla bokningen för det nya datumet.

Alla återbetalningar behandlas inom tio arbetsdagar efter det inställda / uppskjutna händelsens ursprungliga schemalagda datum.

Gäller för alla bokningar med Sports Away från och med den 1 september 2023.